FORUM MILICYJNE
WWW.MILICJA.WAW.PL

Kwatermistrzostwo - Patki oficerskie dla podogicerów? Ciekawostka z lat 60-

zomol - 2015-03-17, 19:23
Temat postu: Patki oficerskie dla podogicerów? Ciekawostka z lat 60-
Długo się wzbraniałem, żeby rozpocząć ten temat na Forum, bo mam wrażenie, że piszę sam ze sobą. Z drugiej strony widzę ile osób odwiedza Forum, wiem że zamieszczone materiały funkcjonują w wielu innych miejscach, ale, żaden z tych, kto korzysta jakoś za bardzo nic nie wnosi od siebie, i bardzo mnie ostatnio irytuje taka jednostronność.

Jednak przeszukałem własne źródła i nic nie znalazłem, wiec poddaje pod dyskusję taką oto ciekawostkę..

Kupiłem kilka lat temu na Allegro taki mundur - lata 60-te, materiał to chybia diagonal, jeszcze metalowe guziki, choć krój już ten jaki obowiązywał w latach 1963-1973.



Co jest ważne - stopień plutonowego, a "patki" - oficerskie. Myślałem, że to "babol", że ktoś się "przeszywał" na oficera, albo na odwrót i nie dokończył działa lub jakaś podobna historia się z tym wiąże.



I poniżej - zdjęcie z procesu z "afery mięsnej" - nie jest podany rok, ale wg. źródeł - proces rozpoczął się w 1964 roku, czyli obowiązywaly "Przepisy ubiorcze" z 1962 roku, gdzie wyraźnie rozrożnia ssię "palemki" dla szeregowych, podoficerów i oficerów.



I tu ciekawostka dla Kolerzeństwa - spojrzcie na pierwszego Milicjanta z lewej - na czapce i pagonach wyraźne 3 belki i także ma patki oficerskie - wyraźne.

Ogolnie bardzo fajne i ciekawe zdjęcie - drugi F-sz ma jeszcze bluzę wz. 55, wszyscy mają spodnie bryczesy i buty oficerki

Taka ciekawostka i temat do zbadania, może ktoś z Zacnych Userów bedzie coś więcej wiedział na ten temat.

Porucznik - 2015-04-13, 14:06

Właściciel Twojego munduru był słuchaczem jakiejś szkoły milicyjnej o czym świadczy "makaron" na naramiennikach. Miałem taką myśl że może taki słuchacz tuż przed promocją miał prawo nosić już oficerskie palmy. Jednak zdjęcie archiwalne przedstawia zawodowego milicjanta i niszczy moją teorię ...
zomol - 2015-04-13, 16:28

Michał Twoja teoria jest słuszna i ma potwierdzenie w tym co do tej pory udało mi sie dowiedzieć co do F-sza z fotografii kwestię tą rozwija jeszcze Kolega z Policyjnego Klubu Kolekcjonera a miadowicie:

Cytat:

- W tamtych latach 50-tych i 60-tych do rzadkości należało aby milicjanci mieli średnie wykształcenie (posiadali podstawowe i zasadnicze). A ci co posiadali swoje stopnie podoficerskie mogli wtedy obszyć wokól pagonu jak podchorążowie, w tym wpadku na zdjęciu "plut. podchor.", a więc i patka oficerska się należała.

- Nie jest wykluczone, że w przypadku milicjanta z procesu nie miał patki podoficerskiej więc przyszył oficerską (braki zawsze byly nawt w latach 80-tych), albo zapomnial obszyć wokół pagonu, albo zabrakło mu wiedzy z przepisów ubiorczych.

mundurwp - 2016-11-07, 22:57
Temat postu: Patki MO
Wpadło mi ostatnio kilka patek podoficerskich. Przyjrzałem się im dokładniej i oprócz oczywistych różnic między poszczególnymi wynikających z ręcznej roboty zauważyłem kilka kompletów znacznie różniących się od innych. Sprawdziłem na mundurach jakie mam i okazało się, że na większości mundurów z lat 70-tych i z początku 80-tych są takie http://myvimu.com/exhibit...erow-mo-wz-1975 a na mundurze z 1984r. zauważyłem nieco inne patki http://myvimu.com/exhibit...w-mo-lata-80-te
Czy w latach osiemdziesiątych wyszły jakieś przepisy zmieniające wzór patek?

mundurwp - 2016-11-12, 13:29

Nie ma nikt nic do powiedzenia w tej sprawie???
TomSob - 2016-11-15, 20:02

Cześć, poszukaj na chomiku Hermesa:

http://chomikuj.pl/hermes50/001-05+POLSKA+*e2*80*93+RESORT+SPRAW+WEWN*c4*98TRZNYCH+1944.10.07-1990.07.31

zomol - 2016-11-21, 17:12

mundurwp napisał/a:
Nie ma nikt nic do powiedzenia w tej sprawie???


Jest to rzeczywiście ciekawostka i chyba nigdy wcześniej nie zwróciłem na to uwagi. Prawda jest taka, że jest to bardzo mocne wchodzenie w szczegóły i tak na szybko nikt może nie ogarnąć tematu - ja szczerze mówiąc nawet nie za bardzo wiem w jakim dokumencie szukać na ten temat informacji, a dwa...nie jest to temat, który najbardziej by mnie frapował.

Niektóre rzeczy wynikają z faktu, że możliwości techniczne wytworzenia jakiegoś elementu poszły do przodu, coś zachowywało "ustawowy" wizerunek a jednak różniło się od innego egzemplarza. Miałem kiedyś chyba z 200? 300? szt naszywek "POLICJA" na mundur ćwiczebny - uwierz, że trudno było znaleźć 2 identyczne.

Ostatnio kupiłem czapkę gabardynową z 1988 rku - ma inny otok ot tych z lat 70/80-tych jakie znałem.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group