FORUM MILICYJNE
WWW.MILICJA.WAW.PL

Wydział transportu i logistyki - A taki "WuTeciak" był na Allegro kiedyś.

zomol - 2008-04-17, 12:24
Temat postu: A taki "WuTeciak" był na Allegro kiedyś.
Podczas szukania zdjęć jakie wkleiłem w innym temacie znalazłem zdjęcia Stara 28 w wersji Ruchomego Stanowiska Dowodzenia, jaki był jakiś czas temu wystawiony na Allegro.. Trup totalny, ale "klasyka gatunku"..
doc - 2008-04-17, 12:34

Wymaga sporo pracy, ale myślę, że możnaby mu było jeszcze wrócić "lata świetności" :-P
Szymon - 2008-04-21, 18:02

No całkiem niezły sprzęt szkoda że wrak ciekawe jak w nim wygląda silnik?
XANTIUSZ - 2008-06-16, 14:49

Fajna dyskoteka. Ile to miało kosztować?
Arkadiusz - 2009-04-16, 18:21

OBYWATELE MILICJANCI!
Taki pojazd na podwoziu samochodu STAR 200 sprzedaje wojsko,jak to możliwe żę wojso sprzedaje eks Milicyjny pojazd, przecież sami go zapewne nie używali?

Porucznik - 2009-04-16, 22:57

A gdzie masz takie ogłoszenie ?
Arkadiusz - 2009-04-17, 08:43

OBYWATELU PORUCZNIKU, fakt przeoczyłem dodanie fotografi, uzupełniam dane.

STAR 200 w cenie 4000 złotych, rok produkcji 1985 a sprzedającym jest
Oddział Terenowy AMW w Olsztynie

ul. Artyleryjska 3b
10-127 Olsztyn
tel. (+48-0-89) 535 38 48
fax (+48-0-89) 535 38 47
email: marketing@olsztyn.amw.com.pl
email:
www: http://www.amw.com.pl
P.S-Pozostaje pytanie skad się wziął EKS Milicyjny/Policyjny STAR 200 WT N 113.01 W WOjsku?

Porucznik - 2009-04-17, 08:47

Z wymiany kolekcjonerskiej z Policją :mrgreen:

A tak poważnie to nie mam pojęcia, gdyby miał oznaczenia ŻW to jeszcze bym zrozumiał, ale tu ewidentnie widać zamalowany napis POLICJA.

Arkadiusz - 2009-04-17, 09:10

Odnośnie tematu czy tylko na starach 200,28,244 były budowane WT N 113.01 czy na naszym terenowym STARZE 266 były także, a czy MIlicja używała takzę pojazdów np STAR 660 ,200,244 w nietypowych nadwoziach np, skrzyniowe zwykłe czyli tzw ''paka''?
Porucznik - 2009-04-17, 09:30

Nasz Star to model 244, z napędem 4x4.

Milicja używała też Starów typu wojskowego.

Arkadiusz - 2009-04-20, 11:28


Patrzcie OBYWATELE na tego stara 244 n 113.01 wprost z Policji/Milicji przekazany i przemalowany na barwy pożarnicze i sluzy jako pojkazd pożarniczy,zapewne jako pojazd typu SKW Czyli S- Specjalny KW- Kwatermistrzowski.

altos - 2009-10-21, 22:46

Arkadiusz napisał/a:
Odnośnie tematu czy tylko na starach 200,28,244 były budowane WT N 113.01 czy na naszym terenowym STARZE 266 były także, a czy MIlicja używała takzę pojazdów np STAR 660 ,200,244 w nietypowych nadwoziach np, skrzyniowe zwykłe czyli tzw ''paka''?

Milicja a szczególnie ZOMO do 1990r. miała różne pojazdy. Były to:
W latach 40 auta osobowe i ciężarowe z demobilu i UNRA oraz kilka wozów konnych gospodarczych
A potem:
Citroen osobowy - w spadu po rozwiązaniu U.Bezpieczeństwa (Jest w galerii)
GAZ 69M
GAZ51 SPEC z zabudowanymi stałymi ławkami z burtami i czteroma drzwiami metalowymi tylko do połowy wysokości a wyżej to były pałąki, brezent a w nim okna z cylofanu. (sa takie w galerii)
GAZ51 skrzyniowe z drewnianymi poprzecznie zakładanymi ławkami (zwykła szeroka deska) i drabiną z poręczą na tylnej burcie też jest w galeri
GAZ51 kryty blachą tzw. stonka _ samochodowy warsztat ruchomy
Warszawa M20 garbus, combi i Pic up, oraz 223 radiowozy i cywilne
F 125 i 132
Polonez
Syrena 103
F 126 (widziałem z galeryjką i kogutem na dachu)
Wołga sedan i combi
Nysa wszystkie typy
Żuk skrzyniowy, blaszak i specjalne np. gazowy, warsztatowy
GAZ 69M buda metalowa - stanowisko dowodzenia z "pneumatycznym" masztem
UAZ
Motocykle K75 z koszem, M72 z koszem, Ural z koszem,Junak z koszem, MZ, WSK
Rowery ROMET
Stary 29 skrzyniowe pod tzw. plandeką z wkładanymi drewnianymi ławkami
Stary 29 WT, 200WT, 244WT i nowsze (nie było 660 i 266WT)
Stary 29 Stanowisko dowodzenia (podobny do WT tylko dodatkowo maszt i inne wyposaz)
Star 29 więźniarka
Star 28 wywrotka
Star 660 skrzyniowy - również jezdził do służby patrolowej (sam jezdziłem tak)
Star 660 BSAM z przyczepami- dwie wersje smoch. warsztatu polowego
Star 660 sala operacyjna (medyczna)
Star 660 Radiostacja krótkofalowa
Star 266 polowy warsztat samochodowy (dwie wersje)
Star 660 cysterna paliwowa z dystrybutorem
Star 200 skrzyniowy (raczej gospodarczy)
Star 244 wywrotka
Star 200 autobus
Star 29 Hydromil 1
Jelcz Hydromil 2
Tatra Hydromil (Użyczone z Czechosłowacji)
Hydromil z NRD (?)
Jelcz 316 z przyczepą systerny paliwowe z dystrybutorem
Autobusy San, Jelcz (ogórek), Autosan
Jelcz 315 skrzyniowy
Steyer Hydromil
Pojazdy beznapędowe:
agregat ciepłowniczy do dezaktywacji
agregat pradotwórczy 4KW
agregat pradotwórczy 16KW z zestawem kabli i lamp
kuchnie polowe
BTR152 - ok 6 szt otrzymane w darze od NRD
BRDM 1
BTR 60PB z wieżami (w tym kilka z lemieszami skonstruwanymi i zabudowanymi w Łodzi)
Skot
Oraz po wprowadzeniu stanu wojennego do kompani ROMO z zakładów pracy zarekwirowano dużo:
Osinobusów na Starach 28 i 29,
autobusów Jelcz i Autosanów
Starów 28 i 29 skrzyniowych.
Było z nimi mase problemów bo to była zima, a zanim je zabrano to kierowcy w zakładach pracy je udoskonalili w ten sposób że popodmieniali na mniej sprawne takie elementy jak akumulatory, koła jezdne i zapasowe itp, dopiero po tym doswiadczeniu w następnym rzucie to powołano do służby kierowców razem z samochodami i kłopoty się skończyły.
Jednak auta te nie miały siatek na oknach i po działaniach w sierpniu 82 zostały pozbawione szyb.

Odnośnie oferty AMWojskowego dotyczącej Stara 29 WT to ostatnio dowiedziałem się u źródła dlaczego tak jest.
Rozmawiałem z osobą otpowiedzialną za sprzęt w Wydziale Transportu Policji w sprawie ewentualnego zakupu wycofanego Stayera Hydromila.
Przepisy zezwalają Policji sprzedawać tylko pojazdy "zwykłe", natomiast auta "bojowe i specjalne" podlegają najpierw zagospodarowaniu w ramach resortu. Gdy nie ma takiej możliwości to trzeba je przekazać AMW, która pozbawia je cech bojowych, lub sprzedaje odbiorcom mającym licencję na pozbywanie tych cech nawet po cenie złomu.
I to tyle słów prawdy oczywistej :roll:

wolfik - 2009-10-21, 22:54

to chyba właśnie te...
altos - 2009-10-21, 23:20

wolfik napisał/a:
to chyba właśnie te...

może

Arkadiusz - 2009-10-22, 09:29

Mam pytanie po co MO I ZOMO były pojazdy z wyposażeniem medycznym jak STAR 660,266- Polowa sala operacyjna? czy skrzyniowy terenowy STAR 660 Patrolowy?
zomol - 2009-10-22, 09:42

Sanitarki mają do dziś Oddziały Prewencji Policji - są to, jak dobrze pamietam zakupione ok. 1991-93 roku furgony Mercedesa - wyróżniają się osiatkowaniem reflektorów i szyb, natomiast we wnętrzu są m.in. uchwyty na tarcze.

Po co w ZOMO/OPP pojazdy tego typu - "ze względu na charakter zadań wykonywanych przez oddziały".

Porucznik - 2009-10-22, 13:40

altos napisał/a:

Hydromil z NRD (?)


IFA G5 SK-2 ( Straßenkampfwagen 2 ), w polskiej nomenklaturze określany jako PSG-5 ( pojazd specjalny G5 )

altos - 2009-10-22, 17:18

Arkadiusz napisał/a:
Mam pytanie po co MO I ZOMO były pojazdy z wyposażeniem medycznym jak STAR 660,266- Polowa sala operacyjna? czy skrzyniowy terenowy STAR 660 Patrolowy?

Może najpierw odpowiem Ci na temat szpitala polowego.
Sam nie wiem po co one były, chyba w MSW ktoś to wymyślił. Być może w związku z ofensywną strategią Układu Warszawskiego i planowanym przesuwaniem się naszego ukochanego ustroju na zachód, a konkretnie nasze siły zbrojne miały się przesuwać w ramach frontu bałtyckiego gdzieś w kierunku Belgii to ten sprzęt by się przydał. Zresztą to co pamiętam a przyjmowałem go, to oprócz stałego wyposażenia to było tam tylko kilkaset druków Aktu Zgonu i zapas dużych czarnych worków foliowych. Ten szpital przyszedł do naszej jednostki w latach 70 razem z innym Starem 660 z zamontowaną radiostacją krótkofalową dużej mocy (chyba R 118)
Po około dwóch latach stania za siatką zrobiliśmy je na błysk przy pomocy szmaty z olejem napędowym i załadowali na niskopodwoziówki, podczepili do czeskich Tatr i pojechały wraz z innymi ładunkami z Czech do portu w Szczecinie i dalej z tego co wiem do Wietnamu.
Natomiast Star 660 skrzyniowy to wbrew pozorom był przydatny.
Wszystkim egzemplarzom zamontowano za siedzeniem w kabinie lampowe radiostacje. Antena była nad szybą z prawej strony. Widać ją na fotce w albumie. Było z tym trochę problemu, bo plandeki w czasie deszczu przeciekały i lampy zwłaszcza w bloku zasilacza pękały, ale te radia były przeznaczone do wycofania i trzeba je było zużyć. Trzeba też było uważać by nie rozładować nimi akumulatora w czasie postoju bo prądu brały dużo, a akumulator był tylko jeden i ładowany był prądnicą chyba tylko 200watową.
Pierwsze próby ich awaryjnego użycia do służby w centrum Wrocławia były nieporozumieniem, ale już na wyjazdy na różne akcje w głęboki teren, a zwłaszcza w góry to były dobre. Wszędzie się wjechało zwłaszcza zimą i w trakcie różnych pościgów. Był również użyteczny wtedy do wyciągnięcia z opresji innych aut zwłaszcza Starów WT
Pamiętam jak byłem oddelegowany z grupą młodych kierowców Starów 660 z BCP do pełnienia służby przez kilka miesięcy w Jeleniej Górze z zakwaterowaniem w DW Przedwiośnie w Kowarach. Mieli oni prawo jazdy B i musiałem w ramach pełnionej przez nich służby nauczyć ich jezdzić tymi autami. Te Stary miały duże szerokie opony i mocny przedni zderzak tak że chłopcy ze swoimi d-cami buszowali nimi różnymi drogami i traktami po okolicy, od Lubawki po Szklarską Porębę i zawsze cali wrócili z ludźmi do bazy. Pamiętam że był tylko jeden czarny dzień. Po ogłoszeniu nagłego wyjazdu kilku aut z ludźmi do Kamiennej Góry, bo tam ktoś napadł na bank to w trakcie wyjazdu jeden zachaczył zderzakiem o kiosk RUCHU stojący na posesji przy bramie w którym była czasowa wartownia i przestawił go o kilka metrów, a drugi kierowca na krętej drodze prowadzącej do głównej ulicy nie nadążył kręcić kierownicą i prawą stroną zderzaka złamał kratownicowy słup wysokiego napięcia.
Jednak ani wartownikom w tymczasowej wartowni, ani milicjantom BCP na pace nic się nie stało.
Zderzaki na miejscu w jakimś zakładzie wyprostowałem i auta dalej jezdziły a kierowcy mieli jedno doświadczenie więcej. Słup energetyczny był poniemiecki, przerdzewiały i należała mu się wymiana. Energetykom to wytłumaczyłem i zrozumieli.
Pamiętam też jak przez kilka miesięcy szukaliśmy sprawcy mordrstw kobiet na tle seksualnym w rejnie Mirska. Tam niektóre wioski to miały taką drogę dojazdową że zwłasza jesienią i zimą innym pojazdem jak Starem 660, lub Gazem z wszystkimi napędami się nie dojechało. Jedna z nich się nazywała chyba Kłopotnica.
Poza tym to były używane w trakcie różnych ćwiczeń i szkoleń w terenie do przewozu sprzętu kwatermistrzowskiego takiego jak namioty NS10, stoły, taborety, skrzynie ze sprzętem oświetleniowym do namiotów. Za nim podczepiano elektrownię polową 16KW.
Właśnie w trakcie dożynek krajowych w Lesznie chyba 1977r na takiego Stara 660 i jednego Stara29 skrzyniowego miałem załadowane kable i sprzęt oświetleniowy do zasilania namiotowego miasteczka zlotowego położonego na strzelnicy blisko stadionu, a z tyły podczepioną elektrownie. Ani auto, ani elektrownia mnie wtedy nie zawiodły.
Niezależnie od tego od czasu do czasu jakiś samochód ciężarowy uległ awari (nieraz blokował przejazd ulicą) to wtedy szybko wskakiwałem do 660 i nie było przypadku by był za słaby i nie mógł udzielić pomocy tzn. zholować do bazy.
Nie bał się wody i w trakcie kilku akcji ratowniczych w trakcie letnich lokalnych powodzi brodził świetnie. Pamiętam że trzeba wtedy było załączyć nadciśnienie w skrzyni korbowej silnika i uważać by poziom wody w kabinie nie był ponad pedał sprzęgła.
Pomimo że to był niezawodny koń pociągowy to miał kilka wad.
-norma paliwa 40litrów na 100km (ale to tylko na szosie i do 50km/h)
-cieknąca i nieogrzewana brezentowa kabina kierowcy. (a jaka była świetna latem :-) )
-huk panujący wewnątrz
-mała ładowność i prędkość (silnik 105KM)
Dopiero Star 266 godnie go zastąpił i można było zapomnieć o tych wadach.

wolfik - 2009-10-22, 17:31

Jak pamiętam to w wojsku mówiliśmy na te Stary ..."pszczółka" może od dźwięku wydawanego w czasie jazdy albo cholera wie , już nie pamiętam :->
Arkadiusz - 2009-10-23, 09:55

Co do stara 66/ 660 to istotne rzeczy powolny, zero wspomagania, nieco mułowaty, ale w terenie daje sobie radę.Pytanie do Obywatela Wolfika, Stary 66/660 w jakich wersjach nadwoziowych w JW mieliście ,u mnie w zasadniczej były radiostacja polowa, warsztat polowy
i polowy wóz łączności.

wolfik - 2009-10-23, 10:09

O ile pamiętam to były tzw. B1 czyli ruchomy warsztat naprawy czołgów ale mieliśmy też Stara 266 z taką sama budą i był o niebo lepszy.Miałem okazję jechać nim na poligon w Wędrzynie z Nysy na kołach.
Jedynym mankamentem było ogrzewanie które wyłączało sie cyklicznie po osiągnieciu temperatury wewnątrz budy do ok. 30 stopni, potem następowało szybkie wychłodzenie (było to w styczniu 1986).
Na koszulki i gacie szybko zaczynaliśmy zakładać wszystko co Ojczyzna dała...Kierowca odpalał webasto za pomocą "fakli" czyli szmaty na drucie nasączonej ropą czy benzyną i zaczynała się sauna, tak na okrągło do samego celu.
A mróz wtedy przekraczał -20.
Jednak w porównaniu z namiotami NS które mieliśmy okazję zamieszkiwać przez 3 miechy na poligonie do końca marca na mrozie, B1 to był Hotel Ritz :mrgreen:

HERMES - 2009-10-23, 22:41

Arkadiusz napisał/a:
Może najpierw odpowiem Ci na temat szpitala polowego.
Sam nie wiem po co one były, chyba w MSW ktoś to wymyślił. Być może w związku z ofensywną strategią Układu Warszawskiego i planowanym przesuwaniem się naszego ukochanego ustroju na zachód, a konkretnie nasze siły zbrojne miały się przesuwać w ramach frontu bałtyckiego gdzieś w kierunku Belgii to ten sprzęt by się przydał.


Drogi kolego
Nie dorabiaj ideologii. Służby MO w strategiach wojennych nigdy nie były brane pod uwagę do działań poza granicami państwa polskiego. Natomiast każde formacje mundurowe porządku publicznego – nie tylko polskie – posiadają samodzielność w każdej dziedzinie na wypadek „W”. Brana jest także pod uwagę sytuacja, gdy szpitale mogą być obłożone rannymi lub chorymi i kontuzjowanymi po atakach lotniczych i terrorystycznych, a także konieczność udzielenia szybkiej pomocy ciężko rannym w walkach z grupami sabotażowymi i innymi wrogimi elementami (bandyci, szabrownicy). Ponadto w takich przypadkach przewidziane było rozwinięcie szpitali polowych, jak również w trybie natychmiastowym przystosowanie na cele medyczne wcześniej wytypowanych budynków. Istniały magazyny ZN z pełnym wyposażeniem medycznym.

Arkadiusz - 2010-02-23, 09:49

Niegdyś na wyposażeniu Straży Granicznej/WOP ,podwozie bazowe-STAR 200 ,nadwozie- Autosan N 113-01.
ZEN - 2010-02-27, 14:18

Nadal są używane w Lubaniu, Ośrodek Szkoleń Specjalistycznych SG (kiedyś - Ośrodek Tresury Psów Służbowych Straży Granicznej)
Pojazdy służą do przemieszczania się na zajęcia grup szkoleniowych.
W roku 1998, kiedy ośrodek znajdował się w Żarce n/Nysą (okolice Zgorzelca), jeździły WT z pełnym wyposażeniem wnętrza + całkowicie okratowany z zewnątrz.

Max Klinger - 2010-02-28, 08:38

W 1987 roku w Łużyckiej Brygadzie WOP w Lubaniu było kilka Starów WT, były też Nysy w wersji wypadowej. Stary WT widziałem też NJW w Katowicach.
Arkadiusz - 2010-03-30, 09:47


Obywatele Milicjanci, ciekawostka, WT zbudowane na szosowym podwoziu ZIŁ 130 i nawet ma ''koguty'' ciekawe do jakiej służby należał.Kadr z filmu.,

Arkadiusz - 2010-04-02, 06:46

Mały edit obywatele, powyższy STAR 200 obecnie jest własnością Ochotniczej Straży Pożarnej w Henrykowie Lubańskim.
Arkadiusz - 2010-04-12, 08:40

odnaleziony w czeluściach Allegro.Rzecz jasna do sprzedaży.

Porucznik - 2010-04-12, 15:10

daj linka
Jancarczyk - 2010-04-12, 15:25

Porucznik napisał/a:
daj linka


Wyręczę Arkadiusza :)

Zabudowa

Arkadiusz - 2011-05-17, 08:38

Wprawdzie nie z allegro ale http://www.flickr.com/pho...in/photostream/
Porucznik - 2011-05-17, 10:35

Ciekawe skąd to zdjęcie pochodzi. Wygląda jak zrobione współcześnie. Poza tym Star ma wyraźnie zamalowane oznaczenia policyjne i przywrócone milicyjne ( dzrwi kabiny ).
Jakiś film ?

kosa - 2011-05-17, 21:18

Fotka jest współczesna z filmu "80 milionów".Wrocław ul.Sudecka.
Inne foto z planu zdjęciowego http://fotopolska.eu/157552,foto.html.

Zbych81 - 2011-05-18, 15:07

Z tego co wiem 80 milionów opowiada o wydarzeniach ze Stanu Wojennego. To czemu na jednym ze zdjęć widać T-55AM MERIDA? Czołgi te zostały wprowadzone z tego co wiem w II połowie lat 80. W dodatku ten jest pomalowany we współczesne barwy WP...
Volante - 2011-05-18, 19:31

Czemu ? Bo to film.
kosa - 2011-05-18, 20:21

Taki Star do sprzedania http://allegro.pl/star-200-zomo-i1619884216.html
kosa - 2011-05-18, 20:24

I jeszcze coś takiego http://allegro.pl/star-20...1603428680.html
Porucznik - 2011-05-18, 21:18

Roman z Krzepic. Skądś go znam ... 8-)
kosa - 2011-05-19, 20:37

Jeszcze coś takiego,przewóz starów do Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku http://www.dobralogistyka...yjne_ciezarowki
sanchez - 2011-05-20, 06:41

Znam te pojazdy ;-) WT-ciak w szczególności jest ciekawym eksponatem. Jest kompletny i do tego zachowany w dobrym stanie. Z tego co odczytałem z tabliczki znamionowej zabudowy, to jest to rocznik 1985.
kosa - 2011-06-03, 22:30

Panowie co to za star?Jakiś dziwny bez przesuwnych drzwi.http://allegro.pl/policja-samochod-i1645741897.html
sanchez - 2011-06-03, 22:45

Może jest to jedna z pierwszych wersji Stara WT
Arkadiusz - 2013-07-19, 12:02

Czołem, w poszukiwaniu internetu znalazłem oto takowego STARA 244 WT do sprzedaży.

Pojazd można kupić w Murowanej Goślinie.Oto oryginał strony
http://tablica.pl/oferta/...html#ac3237329c

sanchez - 2013-07-19, 12:53

Widziałem tą ofertę :-) Cena w miarę przyzwoita ale ten pojazd jest pusty w środku bez wyposażenia. Na dodatek ten WT-ciak jest po punkcie dowodzenia czyli nieco inny niż wersja transportowo- wypadowa.
sanchez - 2013-10-08, 20:51

Czy na forum jest ktoś z okolicy Krakowa ? Udało się nam zdobyć właśnie w Krakowie Stara 200 WT i chcemy jak tradycja przykazała dojechać nim do garnizonu w Gdańsku na kołach.

Potrzebujemy dobry namiar na warsztat sam. ciężarowych w Krakowie lub okolicach który pomoże nam ten pojazd wskrzesić do życia a przy okazji, żebyśmy nie musieli zostawić naszego nowego nabytku w rozliczeniu :-)

Za wszelką pomoc będziemy wdzięczni :-)

sanchez - 2013-10-22, 00:00

Z przyjemnością mogę zakomunikować, że w dniu 20 października 2013 r. Star WT dotarł o własnych siłach z Krakowa do Trójmiasta :-)

Kraków godzina 18:00






Wocławek godzina 4:00


Porucznik - 2013-10-22, 21:47

No to trzymam kciuki za ciąg dalszy ;-)
sanchez - 2013-10-22, 21:51

Jak będzie silna motywacja to zrobimy to szybko :-) Tylko potrzeba nam silnego impulsu :-)
Porucznik - 2013-10-22, 21:54

To ja taki impuls podam - 11 listopada ...
sanchez - 2013-10-23, 06:36

Niestety mało realny termin :-( Może prędzej 13 grudnia :-)
lbs5 - 2015-11-04, 12:30

Ciekawy rodzynek , bo benzyniak

http://olx.pl/oferta/star...html#244c1cdf20

Dzięki temu ,że forum odzyskało pełną sprawność, będę mógł dodać zdjęcie dla potomnych ;-)

Max Klinger - 2015-11-04, 14:56

Luksiurny :-D Przebieg mały a i to zapewne w co najmniej połowie dokręcony :-D . No bo w zasadzie do czego on był potrzebny? Te całe wyposażenie to tylko chyba na pokaz.
Arkadiusz - 2016-03-23, 15:37

http://otomoto.pl/oferta/...html#a2cb696ddb
Tym razem STAR A-200 do sprzedaży

lbs5 - 2017-01-22, 21:16

Zabudowa na resztkach Stara

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group